BALANSYOGAN

KURSER

Våra yogakurser

Yoga för ryttare

Yoga för ryttare

För att hästen ska vara i balans ska ryttaren vara i balans, fokuserad, närvarande och kroppsmedveten. Ryttaryoga ger dig och hästen en bättre balans.

Balansyoga

Yoga för balans

Balansyoga är för alla. För alla som vill ha balans i kroppen och i tillvaron. Balansyoga vänder sig till den stressade, noggranne eller försiktige, OCH För dig som aldrig provat Yoga.

Balansyoga

Retreat & Resor

Fånga dagen och upplev en helg eller en vecka av vila, växande och yoga. Följ med på ett event kantat av njutning, skratt och glädje.


YOGA FÖR RYTTARE

Balansyoga är även till för hästar. För att hästen ska vara i balans ska ryttaren vara i balans, fokuserad, närvarande och kroppsmedveten. Ryttaryoga ger dig och hästen en bättre balans. Ryttaryoga möjliggör en yoga upplevelse vid ridning.

Yoga är helhetens balans. Yoga är carpe diem på riktigt. Yoga är här och nu. Yoga är upplevelsen av din levande kropp. Yoga är din andning. Yoga är avslappnad kroppsmedveten balans. Ryttaryoga är en väg till bra balans och kroppsmedvetenhet. Ryttaryoga görs i studion och på hästryggen.

Ryttaryoga bidrar till känslighet och en djup känsla av samspel, när allting i ridningen fungerar. Ridning är Yoga – för att hitta dit får du börja från slutet – börja med ryttaryoga så finner du ridningen.

Vi kan visa dig vägen.

YOGA FÖR BALANS

Balansyoga är för alla. För alla som vill ha balans i kroppen och i tillvaron. Balansyoga vänder sig till den stressade, noggranne eller försiktige, OCH För dig som aldrig provat Yoga.

Balansyoga präglas av ett fokus på body alignment, att räta in kroppsdelarna så att de samverkar ergonomiskt. Lektioner präglas av detaljerade instruktioner från läraren, och felaktigheter i ställningar och kroppshållningar rättas aktivt av läraren, för den som så önskar.

Vi har Gubbyoga, Yin yoga, Balansyoga och Ryttaryoga. Yoga är för alla – en mjuk väg till balans. Små grupper för nybörjare större grupper för dig som är vanare.


RETREAT & RESOR

Fånga dagen och upplev en helg eller en vecka av vila, växande och yoga. Njuta och koppla av.

Våra yoga event är kantade av njutning, skratt och glädje. Finna balansen i livet, balansen i stunden, och balansen i Yoga positionen.

Ibland ges event utifrån ett tema, ibland utifrån din önskan – vad vill du ha? Föreläsningar, fakta och Yoga eller Ridning och Yoga intensiv?
Allt är möjligt, Retreat på Helande platser i Sverige och RyttarYoga i solen, resor anordnas regelbundet.

EN BERÄTTELSE OM BALANSYOGA

Jag blir glad och på gott humör av yogan och på den vägen är det.

Jag kom i kontakt med Yoga 1991, långt innan Yoga blev trend. Jag märkte att jag alltid blev så glad när jag gjorde Yoga och kände att genom Yogan hände saker som gjorde livet lättare.

Jag gick på Yoga lektioner hos Ole Smith, han var min första yogalärare i Stockholm. Oles tes var ”Do yoga and all will happen”!

Yoga balanserar, Yoga reparerar.

Jag rider och har hästar. Och för att kunna rida bra behöver jag balans. Balansen är jätteviktig för hälsan, så du inte trillar och bryter armar och ben. När jag upptäckte att det inte var så självklart längre att stå på ett ben och ta på strumpan tog jag nya tag i yogan.

Yoga tränar balansen, både fysisk balans, men också den mentala balansen. Båda delarna är lika viktiga.

Alla kan Yoga – Yoga passar alla.

Att hitta rätt i yogadjungeln kan vara svårt för nybörjaren. Jag tycker att man ska börja från grunden, med en introduktionskurs eller mindfullnessyoga, det är mjuk försiktig Yoga.

I min värld är yoga tillåtande. Du kan vara gammal, trött, men du kan ändå yoga. Du kan göra yoga när du sitter på en stol. Yoga kan vara dynamiskt, kraftfullt eller mjukt. Många tänker att man ska vara någon sorts gummimänniska för att yoga, men det är inte sant.

Yoga är ingen tävling, det är individens tid med sig själv.

I yogan upplever du din kropp. Går du på en kurs kan du ställa frågor till yogaläraren. Det kan vara svårt att få en känsla för sin kropp och hitta positionerna, man kan behöva hjälp i början av en yogalärare (mig).

I förlängningen kan man göra yoga hemma, var som helst och när som helst.

Yoga gör mig mer levande.

Yogan har gett mig kroppsmedvetenhet. Att känna sin kropp skapar en tydligare upplevelse av livet. Yogan ger mig en bättre hållning, det upplever jag som behagligt.

Jag har en styrka i kroppen och min balans blir bättre och bättre. Yoga möjliggör ett liv där jag mår bra. Att jag mår bra alla dessa dagar, det är ju nuet som är livet, inte sedan.

Hälsa – att ha förmåga till det jag vill.

För mig är att må bra att kunna göra det jag vill göra, som att plocka svamp, rida, mocka, läsa, och jobba.


balansyoga

YOGA & SPORT – EN BRA BALANS

Visste du att yoga kan vara ett bra komplement till din träningsrutin om du vill förbättra ditt rörelseomfång och och din balans samtidigt som du bygger styrka?

Alla idrottare kan dra nytta av yoga some en cross-training metod. Idrottare som utövar yoga kan förbättra sin andningsteknik, flexibilitet, balans, kärnstyrka och uthållighet.

FÖRDELAR MED YOGA FÖR IDROTTARE

Din övergripande kondition och prestanda kan förbättras genom att träna yoga regelbundet.

Oavsett om du tränar styrkeklyftning, spelar tennis, padel eller någon annan fysiskt krävande sport så kan du dra stor nytta av att träna balansyoga regelbundet.

LÄR DIG UTVECKLA EN DJUP AVSLAPPNAD ANDNING

Oavsett om du deltar i tävlingar eller bara springer för hälsans skull så vet du hur andning påverkar din prestation. För att minska prestationsångest och förbättra koncentrationen är djup, avslappnad andning avgörande.

Du kommer att lära dig att andas korrekt genom yoga. Detta genom att integrera den själ-kropp-anslutning som yogaövning kan ge för att gynna idrottare.

ÖKA DIN GRUNDSTYRKA

Kärnstyrka är målet med yogastäällningar. Övningar som kräver långsamma, fokuserade rörelser stärker din midjesektion, medan isometriska sammandragningar kommer att lägga till ett nytt motståndsträningselement till din vanliga maskinträning.

ÖKA FLEXIBILITETEN OCH RÖRELSEOMFÅNGET

Yogarutiner innefattar långsamma, stabila flexibilitetsövningar. För idrottare är det perfekt. Kroppens flexibilitet och rörelseomfång kan ökas medan muskelspänningar kan lindras med frekvent yogaträning.

Oavsett vilken sport du utöver så kan förbättrat rörelseomfång hjälpa dig att prestera bättre.

FÖRBÄTTRA BALANSEN

Yoga är ett utmärkt sätt att förbättra balansen. Inkludera balansyoga i din träningsrutin. Övningar som hjälper till att korrigera muskelobalanser eller kroppsmekaniska problem förbises ofta av idrottare.

När du tränar för en viss sport flyttar du upprepade gånger vissa muskelgrupper medan du försummar andra. Denna obalans kan korrigeras med yoga.

TRÄNA YOGA MED SPIKMATTA

Ett nyare fenomen är att träna yoga med spikmattor. Det är en speciell övning som handlar om yogaposer där du sitter stilla på en spikmatta och fokuserar mer på den meditativa delen i yoga än på rörelser. 

Om du aldrig har provat på yoga med spikmatta förut så kan det vara en bra idé att lägga över ett tunt lakan eller liknande då vissa personer kan uppleva att det gör lite ont första gångerna. Man vänjer sig dock relativt snabbt. 

TRÄNA SÄKERT

Du bör veta hur du förhindrar yogaskador, eftersom yoga är ett utmärkt träningsalternativ men inte helt utan risk.

Yogans fördelar kan fortfarande till stor del baseras på subjektiv feedback från deltagare, men fler studier visar att yoga kan bidra till förbättrad hälsa.

Yogaträning har kopplats till mindre kronisk ryggsmärta och artrit, huvudvärk och karpaltunnelsyndrom, lägre blodtryck, minskad hjärtfrekvens och minskade sömnstörningar, enligt forskning.

Nybörjare inom yoga kan känna sig överväldigade och vet inte var eller hur de ska börja.

Speciellt för nybörjare har vi utformat denna yoga guide – en guide full av tips, riktlinjer och rekommendationer för alla som vill börja en framgångsrik yogapraxis. Innan du börjar med din yoga rekommenderar vi starkt att du läser hela den här guiden.


YOGA FÖR NYBÖRJARE – GUIDE

Se hur du som nybörjare kan börja träna balansyoga och vilka övningar som är enkla att börja med.

VAD ÄR YOGA?

Syftet med yoga är, för en del, att integrera sinne, kropp och andlighet för att uppnå upplysning eller förening med universum. För andra handlar yoga helt enkelt om att få en bättre rörlighet och att må bättre.

KOSTENS RELATION TILL YOGA

Många använder sig också av olika kosttillskott i kombination med yoga. Det finns olika vägar till yoga, men alla syftar till att uppnå samma sak – bättre mående och förening mellan kropp och själ. Kosttillskott kan vara en del i delen att uppnå det


Som ett uråldrigt yogasystem, syftar Hatha Yoga, som kommer från väst, till att förena sinnet, kroppen och anden genom asanas (yogaställningar), pranayama (yogisk andning), mudra (kroppsgester) och shatkarma (inre rensning).


Sådana övningar används för att kasta gifter och odla prana (livskraftig energi). De fysiska hållningarna i Hatha Yoga är vad den moderna praktiken betonar.
Förutom de fysiska och psykiska fördelar som yogaställningar erbjuder, finns det många fördelar med att börja med yoga eller balansyoga.

ÄR BALANSYOGA NÅGOT FÖR DIG?

I själva verket är yoga inte exklusivt för någon ålder, vikt, yrke eller religion; alla kan träna yoga.
Om du har ett medicinskt tillstånd eller en skada kan vissa typer av yoga, poser eller andningstekniker vara utmanande eller till och med farliga.


Yogaterapi har specifika lösningar för många vanliga medicinska tillstånd och det finns många alternativ och modifieringar som kan göra det säkert. Vid skada eller dålig hälsa bör du alltid prata med en läkare innan du påbörjar yoga.


När du befinner dig i en yogaställning kan du känna en viss intensitet i musklerna, men du bör aldrig känna smärta, särskilt i dina leder. Intensiv eller skarp smärta är kroppens budskap som säger att du ska ta det lugnt och sluta.

SÅ KAN DU FÖRBÄTTRA DIN YOGA MED CBD OLJA

Som många känner till idag så är CBD olja som inte innehåller THC laglig att köpa och bruka i Sverige. När det gäller just yoga så finns det ett antal olika sätt du kan förbättra din yoga och meditation med CBD olja.

Eftersom CBD olja är lagligt i Sverige så finns det många som utövar yoga och mediterar som använder det i kombination med sin utövning.

Några saker oljan kan hjälpa till med är att lindra värk och smärta vilket i sin tur gör det enklare för dig att utöva yoga. Det kan också hjälpa dig att komma in i ”flödet” enklare samt att det är bra för en snabbare återhämtning.

VILKEN ÄR DEN BÄSTA YOGA FÖR NYBÖRJARE?

Om du inte är i god fysisk form eller om du är extremt oflexibel, rekommenderar vi att du börjar med en försiktig yoga övning tills du har utvecklat styrkan och flexibiliteten för att utföra mer utmanande sekvenser.


Majoriteten av människor kan enkelt hoppa in i en vanlig hatha -yogaklass om de är i ganska bra form och flexibla.
När du väl har bemästrat de grundläggande hållningarna kan du utforska en vinyasa- eller flödesklass. Ashtanga, Bikram och hot yoga bör undvikas tills du har fått lite fysisk styrka och uthållighet.


Yoga bör utövas försiktigt och med extrem varsamhet. Det bästa sättet att lära sig yoga är att prova på det.

HUR TRÄNAR MAN BALANSYOGA?

Yoga tränas vanligtvis barfota på en klibbig matta med yoga rekvisita. För yogaställningar och rörelser behöver du kläder som är stretchiga och gör att du kan röra dig fritt.

Du kan köpa kläder som är speciellt utformade för yoga i ett flertal butiker online så att du känner dig bekväm i din träning.

De vanligaste utrustningen som används i yogaklasser är remmar, block, filtar och stöd. Yogastudior kommer att förse dig med all utrustning du behöver om du går i en yogaklass.

FAQ – Vanliga frågor om Yoga

Är yoga något religöst?

Nej, yoga har ingenting med religon att göra. Däremot så härstammar yogans rötter från platser där hinduism och buddism är en religon.

Vad är yoga bra för?

Yoga är bra för många saker, främst för att öka din vighet och rörlighet. Det kan även vara ett meditativt sätt för dig att finna ett inre lugn.

Vilken form av yoga ska jag träna?

Det bästa sättet att hitta sin yogaform är att prova de olika typerna av yoga. Utgå från vad du känner passar dig bäst.

Hjälper yoga mot stress?

Ja, yoga kan hjälpa mot stress. Eftersom att man stannar upp i tankarna när man utövar yoga så kan man se det som en slags meditation med rörelser.

Kan jag bli vältränad av yoga?

Absolut, yoga kan hjälpa dig att bli mer vältränad om det utövas regelbundet. Yoga gör dig både stark i musklerna och mjuk i lederna.

Vad är skillnaden på yoga och meditation?

Meditation är en del av yogan. Den främsta skillnaden är att vid traditionell meditation så sitter man oftast helt still, motför yoga där man istället rör på sig.